Africa Tours CSS Sprite
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Kenya Luksus Drømme Safari med Geoffrey

Skrevet af Elsebeth og John | 20-10-2017

Hakuna Matata - Jeg troede faktisk måske i min naivitet, at dette udtryk mere eller mindre var udødeliggjort via filmen “Løvernes konge”, men jeg må erkende, at det lever i bedste velgående i Kenya.

Her kunne vi danskere måske lære lidt, som da jeg fik en snak med the Son of the Chief ved Masaistammen i Masai Mara. Han startede vores samtale med, at det ville være værdifuldt, hvis vi kunne lære lidt af hinanden.

Hakuna Matata betyder “Ingen bekymringer” - Det var måske en af de ting vi kunne lære af her i den vestlige verden - tage den lidt mere med ro - Vi kører derudad, som Gasolin sang og vel egentligt i overhalingsbanen.

Tilbage til turen, hvor jeg vil lægge vægten på naturoplevelsen og dyrene. Der er selvfølgelig meget mere end det, men “The Wild Life” var den ultimative oplevelse for mit vedkommende. Jeg har altid været glad for dyr og omgivet mig med dem. Har i dag min egen “lille farm” med skov, dyr og det hele, men at tage turen til Kenya, og opleve de vilde dyr på nært hold og ikke bare i en eller anden park, var derfor en oplevelse for livet. Min påstand er, at selv dyrene her lever efter de vise ord Hakuna Matata.

Vi bestilte en drømmerejse ved Africa Tours med fokus på The Ark, Lake Naivasha, Karen Bilxen Camp og afsluttende ved Mombassa kysten.

Vi var en lille gruppe på tre danske par, så vi havde fornøjelsen af, at have vores guide Geoffrey Sendeu med os på hele turen, og sammen med vores chauffør Jackson ved Karen Blixen Camp, havde vi to meget kompetente folk, der var med til at give os denne unikke oplevelse.

Det er for øvrigt meget positivt, at alle vildtlevende dyr i Kenya er fredet. Desværre er der dog fortsat krybskyttere, der går efter stødtænder og selve hornet fra næsehornet-, der sælges for skyhøje priser i især Asien.

I Afrika tales der om "The Big Five" - løven, leoparden, elefanten, vandbøflen og næsehornet. Hvorfor lige de fem? Det var storvildtsjægernes foretrukne vildt, især fordi det krævede at ramme rigtigt første gang, ellers kunne jagten tage en drejning og jægeren kunne blive den jagede. “The Big Five” stod derfor øverst på listen over de dyr, vi gerne ville opleve.

Vi havde fået at vide, at muligheden for at se alle fem og måske relativt tæt på, ville være yderst sjældent. Igen vi havde den rigtige guide med - for scorekortet blev fyldt ud med det ene kryds efter det andet, og oplevelserne foregik “tæt” på - en fantastisk oplevelse.

Allerede besøget ved The Ark gav os en oplevelse ud over det sædvanlige. På de små veje derop fik vi følgeskab af en leopard. Den fulgte os tæt over en længere strækning og virkede fuldstændig afslappet i vores nærvær - modsat kunne vi tale om deltagerne i bussen, der på daværende tidspunkt bestod af en 20-25 mennesker fra Kina, Italien og os seks fra Danmark. Luften kogte af begejstring og spænding.

Kort derefter passerede vi en stor vandbøffel, den gik og græssede i vejkanten - så tæt, at vi nærmest kunne røre ved den. Fantastisk - Husk det var første dag, så vi var i en anden verden.

Vi ankom til The Ark, fik vores værelser, og kunne tage ned til udkigsplatformen, hvor vi havde overblik over vandhullet. Siddende med et glas koldt øl i hånden kunne vi følge dyrelivet på tæt afstand. Der var her lige før aftenstid ikke mange dyr, men vi fik da set forskellige antiloper, vandbøfler, vortesvin, forskellige fugle, men meget var der ikke at se - vi var ligesom også blevet ret forvent.

Som sådan var vi egentlig også trætte efter en lang flyvetur samt transporten. Vi gjorde os derfor klar til aftensmaden - endnu en ting, som var ud over det almindelige. Høflige mennsker, god mad og vin gav den rette stemning, og vi tre danske par fandt hurtigt kemien med hinanden.

Trætheden meldte sig, og ved 22-tiden var vi på vej til køjs. Vi skulle dog lige ud og se, om der ikke skete lidt ved vandhullet. Vi var knap nok kommet derud, før en familie på 14-16 elefanter dukkede op. Stille og roligt gik de hen til vandhullet, hvor de drak, pjaskede rundt og slappede af. Samtidig var det en fascinerende oplevelse at se, hvordan de passede på hinanden og især deres unger.

En første dag ud over det sædvandlige - og ja, trods alle indtryk gik der ikke lang tid, før søvnen tog over.

Den følgende dag gik turen via Great Rift Valley til Lake Nakuru, hvor vi fik en rundvisning i reservatet. Som her, og løbende på turen, oplevede vi hvordan Kenya har sat fokus på dyrerens sikkerhed. Sværtbevæbnede vagter stod for sikkerheden ved indgangen til reservatet. (Det er Kenyas eneste indhegnede nationalpark)

Der er to næsehornsarter i Kenya - det hvide og det sorte. De hvide næsehorn lever i flok, hvor det sorte primært lever for sig selv. Uanset, at der skal holdes behørig afstand til begge typer, betyder førnævnte, at det sorte næsehorn kan agere mere aggressivt i og med, at den ikke har beskyttelsen via sin flok, og dermed er mere på vagt.

Vi oplevede det sorte næsehorn på en afstand af knap 20 meter, der var ikke behov for at komme tættere på, og vi oplevede da også, at der blev holdt et skarpt øje på os.

Blandt gnuer, vortesvin og zebraer så Geoffrey en flok hvide næsehorn, der lå og solede sig i deres mudderpøl. Indenfor en halv time fik vi igen en oplevelse ud over det normale. Og det skulle ikke stoppe her.

Turen fortsatte gennem landskabet hvor vi blev ledsaget af zebraer, antiloper og giraffer. Det ene dyr mere fascinerende end det andet. Girafferne er dog noget særligt, vi fulgte et voksent par sammen med deres kalv. Igen oplevelsen er svær at beskrive - den skal opleves!

Om eftermiddagen ankom vi til Lake Naivasha, hvor vi havde to overnatninger. Vi boede i bungalows med fire lejligheder tæt beliggende ned til søen. Vores naboer var et rigt udvalg af dyr herunder flodheste. De sidste kommer op om aftenen og natten  fra søen for at spise græs. Derfor er al udgang kun tilladt med eskorte.

Vi valgte at tage en tur på søen for at opleve flodheste og fugle tæt på. Det kom vi - da min datter så billederne, var hendes første kommentar: “Sejlede I i de små både så tæt på flodhestene?” Det gjorde vi - en intens oplevelse.
Undervejs fik vi dog historien, at flodhesten gennem det seneste år været ansvarlig for, at 35 lokale fiskere mistede livet - de kom for tæt på flodhestenes område. Årsagen var, at der var sket en kraftig stigning af vandstanden i Lake Naivasha. Fiskerne kunne derfor ikke se, hvor flodhestenes territorier var.

Vi fik herudover set et flot fugleliv med blandt andet skarver og pelikaner. En pelikan var så nysgerrig, at den valgte at lande tæt ved båden - den skulle lige ses os an. En speciel oplevelse var at se en fiskeørn gå efter en fisk, som vores guide smed ud.

Turen gik videre til Karen Blixens Camp. Vi valgte at tage det lokale 12 personers fly, og selvfølgelig kom vi ind i et mindre uvejr med kraftig regn - trods rysteturen havde vi et fantastisk view ud over savannen.

Vi havde valgt fire overnatninger på Camp’en og det blev tre intense dage med safari, besøg hos masaierne og ikke mindst en morgentur i luftballon.

Tre dage på safari, op tidligt om morgen og så af sted efter selvfølgelig en lækkert tilberedt morgenmåltid. Kørslen foregik i åbne Jeeps, så naturen og dyrelivet kom tæt på - rigtig tæt på, som da vi gjorde holdt ved en løveflok med 3-4 meters afstand. Jackson vores chauffør viste nøjagtigt hvor tæt han kunne komme på, og vi følte os derfor i trygge hænder. Men ellers gik dagene og det kan måske bedst udtrykkes som sådan - over stok og sten, gennem floder med krokodiller, morgenmad og frokost på savannen.

Hvor vi de første dage så enkelte zebraer, gnuer, antiloper og giraffer, oplevede vi nu flokke på hundredevis og måske endda tusindevis af zebraer. En anden oplevelse var at se dem gå sammen med løver og hyæner - i passende afstand vel at mærke.

En af de store oplevelser var at se tre geparder - formentlig en mor og to større unger træne deres jagtevner over for en gnu.

Jeg kunne blive ved, men vil dog slutte af med at anbefale turen med luftballonen: Vi startede tidlig morgen ved den første solopgang, og efter en kort introduktion gav en utrolig dygtig luftskipper os en oplevelse for livet. Vi fløj hen over savannen i fuldstændig stilhed med undtagelse af, når brænderne blev tændt. Turen varede ca. fem kvarter, og foregik fra et par meter over jorden til ca. 50 meters højde, hvilket gav os et perfekt billede af dyrene og savannen. Vi så elefanter i store flokke, næsehorn, zebraer, løver, vandbøfler og mange flere.
Efter en perfekt landing gik turen hen til stedet, hvor vi skulle afslutte med morgenmad - champagnebrunch

At beskrive vores intense oplevelser er svær, men hvis I har fået “blod på tanden” til at opleve en sådan tur, så tænk ikke længe, men gør det. Og mangler I inspiration så se nogle af mine billeder via Rødmose Foto, vælg Facebook, så kommer I ind og kan scrolle ned til dem.

God fornøjelse og god tur

Hakuna Matata
Elsebeth og John

En STOR TAK til John for de mange billeder vi har modtaget og som I kan se et udpluk af her:

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.