Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

En safari er vel en safari?

 

En safari er vel en safari?

”Nej!” - er det helt korte og lidt kontante svar.
Mange sælger safarier til Afrika. To rejser kan godt hedde næsten det samme og ved første øjekast se identiske ud. Måske er der en prisforskel, men hvad ellers? Dér skal man nogle gange se godt efter.

En safari består lidt forenklet sagt af noget transport, noget indkvartering og noget indhold. Variationer på disse elementer gør, at der ikke er to safarier der er helt ens, og det forklarer prisforskellen. Inden du vælger din safari, skal du således i første omgang være opmærksom på placeringen af og niveauet på indkvarteringen, antal udflugter og safarikørsler inkluderet og hvilken type bil køres der i.

Hvordan drømmer DU om at DIN safari skal se du? Hvor vil du gerne bo? Hvordan vil du transporteres rundt og hvad vil du gerne opleve? Jo der er nok at tage stilling til og derfor betaler det sig at bruge god tid på planlægningen.

Nu er det nok også de færreste, der meget spontant booker en rejse til Afrika. Det er der i hvert fald tre gode grunde til:

1. Safari er for mange en drømmerejse, dvs. det er længere tids overvejelser, der munder ud i en rejse.

2. Jordens andenstørste kontinent rummer en kæmpe buket af muligheder, når rejsen skal konkretiseres. Det kræver lidt planlægning.

3. Safari er ikke den billigste ferieform. Der skal spares op.

De fleste safarirejser har i overvejende grad fokus på natur- og dyreoplevelser. Det betyder, at man kan sætte rammerne op på forhånd for de ønskede oplevelser i forhold til rute, overnatningssteder, seværdigheder, varighed, transportformer m.m., men om man lige får set leoparden, næsehornet eller træskonæbbet, ved man aldrig med sikkerhed.

Når jeg sætter kursen hjemmefra mod Afrika, har jeg altid en drøm om at se de store katte. Som regel lykkes det at se løver og geparder, men jeg har godt nok mange dagbogsnotater, der beretter om forgæves ”jagt” på at se leoparden, selvom den faktisk er langt mere udbredt end geparden.

Selv den dygtigste guide udstikker ingen specifikke garantier for, hvad man kommer til at opleve på en safarikørsel (gamedrive).

På én af mine ture til Kenya, havde vi i løbet af de første par dage været superheldige og set alle de klassiske Afrikadyr, som man kender fra TV. Derfor havde vi i et par dage fokuseret på at finde leoparden – men hidtil forgæves. Inden et gamedrive gik jeg hen til guiden/chaufføren og sagde (i spøg): ”Today, I would like to see some impalas”, hvortil han med et afvæbnende smil svarede ”I cannot guarantee, but I will do my best.”

Udover natur- og dyreoplevelser indgår der som sagt forskellige elementer i en safari.

Bestanddele
Uanset hvilken safari man vælger/planlægger, er der en række elementer/bestanddele, der går igen. En safari består typisk af en:
• dyredel
• landskabsdel
• oplevelsesdel (kultur)
indkvarteringsdel
• transportdel
Indenfor hvert element kan der imidlertid være store forskelle. Det afhænger blandt andet af, hvilket land man vælger at rejse til.

Som nævnt rummer Afrika en kæmpe buket af muligheder. I hvert land kan man justere på de forskellige elementer. Det kan være måden at blive transporteret på, det kan være graden af luksus i indkvarteringen og placeringen af indkvarteringen eller det kan være fordelingen af natur- og kulturoplevelser.

Endvidere kan det være, at man ønsker, at ens tur skal have et særligt fokus, fx:

• Fugle
• Rovdyr
• Fotografering
• Bjergbestigning
• Dykning
• Vin og mad

Tilvalg og fravalg
De færreste af os har uanede ressourcer i form af tid og penge. Planlægning bliver derfor et nøgleord i forhold til at rejse til Afrika. Når man begynder at konkretisere sine drømme om rejsen til Afrika, går det for alvor op for én, hvor mange muligheder der er.

Selv når man har besvaret de meget vigtige spørgsmål:
1. Hvad vil jeg gerne opleve i Afrika?
2. Hvornår og med hvem vil jeg gerne rejse? Familie, venner?
3. Hvor lang tid vil jeg rejse?
4. Hvad er mit budget?
5. Dansk eller engelsk guide?

Én ting er sikkert. Der skal foretages både tilvalg og fravalg. Buketten af muligheder er så stor, at det hele – selv når man har begrænset sig ved at besvare førnævnte spørgsmål – ikke kan rummes på én rejse.

”Okay”, tænker du måske. ”Så tager jeg da bare på to ture.”
Uanset, vil du igen skulle foretage en række tilvalg og fravalg og du vil komme til at stå i nogle dilemmaer.

Jeg har fx været i det nordlige Tanzania to gange og er netop gået i gang med at planlægge en tredje tur, hvor min søn skal med. Ovennævnte fem spørgsmål er besvaret. Så langt så godt.

Vi lægger lidt ”blødt” ud på vores safMoari med besøg i den mindre Arusha National Park. Skal vi vælge at bo på Arusha Safari Lodge eller Mount Meru Game Lodge? De koster det samme.

Der er sat 14 dage af til turen. Skal vi tage to eller 3 overnatninger i Tarangire? Skal vi eventuelt gemme den ene overnatning til Serengeti?

Vi vil gerne have teltoplevelsen med.
Skal vi vælge at bo på Tarangire Safari Lodge eller skal vi vælge Balloon Camp?

Når vi er på de kanter, er det nærliggende at slutte af med Zanzibar. Men måske er det bedre at koncentrere sig om det nordlige Tanzania og tage en ekstra dag hist og her, så vi får sjælen med og så gemme Zanzibar til en anden god gang.

Vi starter altid med at gøre os nogle tanker, hvorefter vi tager dialogen med vores rejsebureau, så vi i størst muligt omfang får taget de rigtige til- og fravalg. Dette er i erkendelse af, at vi ikke kan det hele, men vi kan altid binde en smuk buket, som giver minder for livet – og så har vi en god undskyldning for at tage af sted igen, og opleve noget af det, vi i første omgang vælger fra.

Rejse med dimensioner
H.C. Andersen sagde ”at rejse er at leve”. At rejse er også udsyn, åbenhed og eftertænksomhed. Jeg har ikke tal på, hvor ofte jeg har brugt ordet ”fantastisk” om rejser til og oplevelser i Afrika. Jeg ved det er mange og med rette. Ingen andre steder finder man samme kombination af langt til horisonten og en uovertruffen rigdom i arter og antal af vilde dyr.

Det kommer imidlertid ikke af sig selv. I kulisserne er der en masse mennesker, der arbejder utrætteligt med naturbevarelse – ofte med livet som indsats. Dem sender jeg altid en venlig tanke, når jeg siger eller tænker ”fantastisk”. Derudover tjekker jeg lige, om jeg evt. støtter projekter i Afrika gennem mit valg af rejsebureau.

En safarirejse har også en anden dimension. Den sætter nogle tanker i gang om måden at leve på. Mange steder i Afrika er vand en knap ressource. Ofte går de lokale kvinder langt for at hente vand til hjemmet. Der vaskes stadig i floden med fare for at blive angrebet af krokodiller.
Man åbner ikke bare for hanen og står uendelig længe under bruseren, selvom det føles behageligt. Efter at have været i Afrika har jeg opdaget, at jeg faktisk er i stand til at tage bad – og blive ren – når der bliver fyldt 20 liter i en spand, der hænges op. Ikke alene giver det en vis tilfredsstillelse bagefter, men det har også reduceret mit vandforbrug herhjemme.

Endelig er en safari et indblik i nogle helt andre kulturer. Andre forudsætninger, andre muligheder. Mindre materialisme. Alligevel har jeg set og fået flere smil fra mennesker, der har gået langt for at hente vand eller komme hen til markedet, end hos folk jeg møder i mit lokale supermarked.

Der er bare mange måder at gøre tingene på. Nogle af dem også ret overraskende i forhold til vores kultur og levevis. En pind og et gammelt cykelhjul som legetøj, en legetøjsbil lavet af en tom coladåse. Ligeledes har jeg oplevet, hvordan der var 6 mand om at tage mål til en ny dør og set, hvordan man forsøgte at pumpe et bilhjul med en utæt cykelpumpe. Omvendt var der en masai, der undrede sig over at jeg puttede mit lommetørklæde i lommen, når jeg havde pudset næse. Det var da underligt at bære rundt på, syntes han.

På en safari kommer man ikke bare ”ned i gear” og ”klogere” hjem. Man får stof til eftertanke!

Afslutning
I og med at safari ikke er den billigste ferieform, er det vigtigt, at man kommer afsted på netop den tur, der kan opfylde ens drømme. Det kræver god planlægning og et rejsebureau, som kender Afrika og dermed kan være en god sparringspartner.

Safari er ikke bare safari. Har turen et indhold, der matcher dine ønsker, er der imidlertid garanti for fantastiske oplevelser, livsglæde, humor og forkælelse. Masser af ”tæt på” oplevelser, masser af minder med hjem i rygsækken og masser af lyst til at komme afsted igen.

PS.
Impalaen er én af de almindeligste antiloper i Afrika. Det lykkedes os at spotte et helt harem af impalaer styret af en flot han med nogle imponerende horn.
Chaufføren og jeg smilede indforstået til hinanden, da vi kom tilbage til campen!

Leoparden derimod blev ved med at gemme sig på denne tur.

 

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.

_sn_a, _sn_m, _sn_n - 1 år

(Ingen info)