Der er noget romantisk, næsten eventyrligt ved en togrejse når det panoramiske landskab suser forbi. På togturen mellem Nairobi og Mombasa t/r, kan du opleve Kenya på en ny måde. Rejsen varer 5 timer med direkte forbindelse eller 6 timer med stop.
På en klar dag kan du se den snedækkede top på Kilimanjaro. Måske skimtes sludrende kvinder i farvestrålende klæder, mens de vasker tøj i floden. Kibwezi er grænselandskabet til Chyulu Hills, som var inspirationen til Ernest Hemingways’ Green Hills of Africa. Herfra udvikler sceneriet sig, mens du passerer forbi
Kenyas største nationalpark Tsavo, som er kendt for sine store elefantflokke. I baggrunden anes bjerge og sletter, som brydes af de store baobabtræer.
Toget fortsætter forbi Tsavo. I horisonten anes Taita Hills hvorefter det går mod Det Indiske Ocean. Du nærmer dig nu slutningen af togrejsen og landskabet ændrer sig igen på vej mod din slutdestination Mombasa ved Kenyakysten.
Den nye togtur foregår i høj komfort med aircondition og gode sæder på hele turen, men sådan har det ikke altid været. Den originale togrejse, også kendt som ’The Lunatic Express’, var en noget anden oplevelse. Rejsen varede dengang mellem 12 og 24 timer. På den gamle rute var der ingen komfort, og passagererne blev tilrådet at tage gebisset ud, fordi toget rystede så voldsomt.
Byggeriet af jernbanen mellem Nairobi og Mombasa startede i 1896, og stod færdigt i 1901. Banen blev bygget af Storbritannien for at beskytte de britiske koloniers interesser i Afrika. Byggeriet var fra starten problematisk, og 2.500 indiske arbejdsfolk mistede livet under opførelsen. Udover omstændigheder som tørke,
malaria og dysenteri, var især Tsavo et farligt sted at opholde sig. Tsavo var i 1896 hjem for et par berygtede menneskeædere - to løver som efter sigende åd 35 jernbanearbejdere og en enkelt gang gik til angreb på selve togstationen. Til sidst måtte løverne lade livet. Andre forhindringer var angreb fra næsehorn, og Kikuyu stammefolket som troede, at toget var en jernslange, og skød pile med gift efter det.
The Lunatic Express fik sit øgenavn, fordi mange dengang mente at den britiske optimisme omkring opførelsen, kunne drive enhver til vanvid, og at hele projektet var urealistisk og alt for dyrt.
I dag hedder ruten Madaraka Express, og er opkaldt efter Kenyas uafhængighedsdag. Den gamle rute og den nye følges ad flere steder, men den nye rute er mere direkte. Det lader sig bl.a. gøre ved hjælp af 98 broer, hvor den højeste er 43,5 m og den længste er 215 m lang. Byggeprojektet blev færdig 18 måneder tidligere end beregnet, og er Kenyas største infrastruktur projekt, siden deres uafhængighed i 1963. Madaraka Express blev sat i drift den 1. juni 2017 og har 17 vogne med plads til 1.200 passagerer og kører afsted med 120 km i timen på den 470 km lange strækning.
Rejser under temaet »Madaraka Express«