Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Dagbogsblade (11)

Ventetiden synes uendelig lang. Jeg føler mig hensat til min barndoms juleaften. Lyden af pendulets svingninger nåede mine ører. Alligevel var det som om, viserne på stueuret havde sat tempoet ned. Som om de nøje overvejede hvert lille skridt, eller var det bare almindelig træthed dér i slutningen af året?

Vi venter på at Afrika rigtig åbner op igen efter pandemien. Vi er mange der længes efter at gense dette fantastiske kontinent. Jeg har blandt andet fordrevet ventetiden med at læse om Afrika, kigge på fotos fra tidligere ture og bladre i mine dagbøger.
På den måde har jeg fået følelsen af at have Afrika lidt tættere på.

Fra min dagbog
”Så oprandt dagen for afgang på vores ugelange safari i Kenya. Med ophold på Karen Blixen Camp lige ned til Mara-floden skal vi opleve Migration – den store gnu- og zebravandring og flyve i luftballon over savannen m.m.
Vi har alle glædet os helt vildt. Afrikas natur og dyreliv kan man bare ikke få nok af.
Håber vi får set de store katte og får lov til at opleve flodkrydsninger. Hvis vi er rigtig heldige, får vi måske også et glimt af næsehorn.”

”Vi har tilbagelagt de første 1000 km siden afrejsen fra Amsterdam og er nu nået ud over Middelhavet.”

”Flyver nu hen over Sahara. Sand, sand og atter sand så langt øjet rækker. Sollyset leger med vingen. Det ligner en blændeåbning, der bliver mindre og mindre, og samtidig er der lysstråler på ”KLM” på den yderste vingespids, så der dannes et spejlbillede på vingen.”

”I baggrunden mod horisonten ses en rødlig streg over et noget mørkere og mere blåligt område. Solen er på vej ned. Vi er nu kun 2956 km fra Nairobi eller 3½ times flyvning. Udenfor er der minus 50 grader celsius. Når jeg kigger rundt, sidder mange og sover. De fleste andre er fordybet i film og anden underholdning på skærmen i stoleryggen foran dem. Enkelte står op og strækker benene.”

”Som vanligt tog det en del tid i køen til visum. Blev også bedt om at skifte række. Det hjalp nu ikke meget. Denne gang slap jeg dog for både foto og fingeraftryk. Mon jeg har været her for mange gange?”

”Vi nåede til hotellet her i Nairobi henad midnat. På trods af det sene tidspunkt skulle vi lige have en Tusker (lokal øl), inden vi gik i seng. Så føler vi for alvor, at vi er fremme. Sad og snakkede et par timer, inden vi gik på værelserne. Har aftalt at spise morgenmad kl. 7.30.”

”Hjemme i campen igen ved 19- tiden. Solen var gået ned, så vi satte os ud til bålet og nød et glas vin, mens vi gennemgik dagens oplevelser og højdepunkter. Flyveturen hen over savannen, nærheden til dyrene og den varme hjertelighed og gensynsglæde på Karen Blixen Camp blev nævnt af alle.”

”Efter rundvisning på campen – en tur bag kulisserne – nød vi frokosten i haven med udsigt til flodheste, impalaer og giraffer. Desværre kom ingen af dem til floden for at drikke. Troede ellers ad flere omgange, at nu ville et par af girafferne gå ned og drikke, men der var åbenbart noget, der forstyrrede dem. Måske de mange flodheste som lå både på flodbredden og ude i floden. Alligevel et fantastisk sceneri og hyggeligt med flodhestenes grynten som ”baggrundsmusik”.”

”Vi havde været en del rundt den eftermiddag på vores safarikørsel. Sidst på eftermiddagen får vi først øje på en enlig hanelefant med nogle imponerende stødtænder og dernæst to geparder. Vores chauffør kører lidt længere væk. Jeg når at tænke ”øv”, for geparderne forsvinder ned i en grøft for at drikke af vandløbet nede i grøften. På afstand kan vi lige se halerne, der af og til bevæger sig. Så er de væk.
Inden jeg når at ærgre mig alt for meget, kommer begge geparder frem igen og nu lige foran vores bil. De har gået nede i grøften, uden at vi kunne se dem, og nu kommer de op af grøften, lige hvor vi holder.
En dygtig og forudseende chauffør er bare guld værd, når man er på safari. Vi var helt ”høje”, da vi fortsatte ud på savannen for at se på solnedgangen. I forgrunden gik der elefanter på en lang række.”

”Klokken er blevet 23, og vi er klar til at gå til ro i vores telte. Vi skal snart op igen. Der bliver nemlig serveret te og en småkage kl. 05.00, inden vi kører ned til Masai Mara National Reserve.”

”Vi er midt i september, men her er meget få gnuer. De er allerede tilbage i Tanzania, fordi der er faldet regn dernede. En større flok zebraer er samlet ved floden, men der bliver ingen krydsning af floden. Nervøsiteten blandt de forreste dyr er for stor. Krokodillerne i floden ligger ellers klar.”

”Vi blev indskrevet og der var kaffe og te. Det er stadig bælgmørkt. Så bliver vi hentet over til de to balloner. Mens de bliver gjort klar, giver den brasilianske skipper de sidste instruktioner. Kl. 06.15 letter kurven lige så stille i det første morgenlys. Vi er på vej mod nye eventyr.”

”Landskabet åbnede sig mere og mere op og vores nature walk sluttede med den mest fantastiske udsigt. Lige her var der dækket op til bushbreakfast. Wow!
Vores tjener fra campen og en kok stod klar med morgenmad til os, blandt andet pandekager, omelet, baked beans, brød, yoghurt, juice, te og kaffe.”

”Vi sad og så på elefanter i noget buskads, da det begyndte at regne. Så rullede guiden dugen i den ene side af bilen ned, så vi kunne sidde i ly med vores gin og tonic. Det var heldigvis en forholdsvis kort byge. Vi fortsatte derfor ud på savannen og fandt et akacietræ, hvor vi kunne hoppe ud af bilen. Guiden fandt nu også en masse snacks frem, som vi kunne nyde til resten af vores drink. Afrika, sundowner og savanne er et rigtig godt match.”

”Altid smukt at se savannen vågne og lyset langsomt tage til i styrke.”

”Køkkenet havde lavet to af vores favoritter til frokost. Flemish soup som vi tidligere havde givet 12 stjerner ud af 10 mulige, fordi den var utrolig velsmagende, og Rhubarb Surprise (kagebund med rabarbermousse og crumble på toppen), som fik smagsløgenes engle til at synge. Endnu engang blev jeg bekræftet i at safari og slankekur er uforenelige.”

”Vi stod ved floden og nød udsigten. Vi skulle lige indsnuse det sidste af Afrika. En marabustork havde slået sig ned i toppen af et akacietræ og i floden lå et par krokodiller.
I det fjerne kunne vi høre lyden af et fly, der nærmede sig. Inden vi nåede ind i bilen, dukkede flyet op lige over vores hoveder og fløj tæt hen over floden for at lande. Nu fik vi travlt med at komme ind i bilen og hen til air-strippen.
Det var vores fly retur til Nairobi.”

Tutaonana – vi ses.

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.