Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Dagbogsblade (13)

”Uret ringede kl. 04.45. Det var tid til at stå op og tage et hurtigt bad. Alt blev pakket og klargjort i går aftes. Pas, penge og billetter blev tjekket en ekstra gang og tasken kontrolvejet, inden det blev tid til et par timers søvn.”

”Kaptajnen har lige annonceret, at han forventer at lande kl. 21.55. Det er om 24 minutter. Der er 272 km til Nairobi og pulsen kommer lidt op. Endelig er vi i Afrika igen klar til nye eventyr.”

”Lander som planlagt kl. 21.55. Damen, jeg sidder ved siden af, har ikke helt forstået instruktionerne. Så hun rejser sig kort efter landing og begynder at rode med sine ting. Flyet er stadig i bevægelse frem mod standpladsen. En stewardesse beder hende om at sætte sig.
Da flyet holder stille, rejser alle sig op, som om en fjeder er blevet udløst i alle sæder. Folk er trætte efter en lang flyvetur, men ivrige efter at komme ud. Intet sker. Absolut intet. Der er problemer med trapperne til flydørene. Alle sveder og tripper utålmodigt. Varmen føles ulidelig. Minutter føles som en evighed. Så sker der endelig noget. Flyets døre går op. Nu skal vi bare ned og op ad en masse trapper, inden vi når frem til ”Immigration Service” og en laannggg kø. To fly er landet næsten samtidig. Men det betyder mindre, vi er i Afrika.”

”På vores eftermiddags gamedrive kørte vi ud i håbet om at se løver. Noget af det første vi så - ud over nogle gazeller - var en gruppe giraffer. Noget usædvanligt mødte vi også en flodhest, der gik og græssede. Hold da op den er stor, når man ser den oppe på land. Som oftest er det om natten, de kommer på land for at spise. Om morgenen vender de så retur til floder og vandhuller, hvor de kan køle sig af i varmen.
Derefter stod den på løve ad flere omgange. Løven ER bare indbegrebet af Afrika.
Da vi holder og ser på en hanløve, får vi øje på en mand, en kvinde og et barn samt to hunde, der kommer gående. Løven får øje på dem og rejser sig nysgerrigt. Vi flytter hurtigt vores bil, så vi er imellem løven og de gående - en slags skjold. En anden bil kommer til, og både hunde og mennesker bliver hastigt hevet indenbords.
Pulsen kommer lidt ned igen – pyha.”

”Går trætte til ro kl. 23 efter en lang dag og mange oplevelser. En god nats søvn skal gøre godt. Vi skal tidligt op og ud at opleve igen i morgen.”

”Kl. 12.30 gik vi til frokost. Jeg fik champignonsuppe, fisk med ris og grøntsager samt passionsfrugtmousse. Alt sammen veltillavet og lækkert. Får spist alt for meget på sådan en safaritur. Har løsnet livremmen med foreløbig ét hul.”

”Vi fandt to løvepar, hvoraf den ene hanløve var i gang med en lille snack – et vortesvin. Hunnen fik først sent del i byttet og da det skete, opstod der lidt tumult. Det andet løvepar rejste sig. Hannen styrede direkte hen imod vores bil, og først da den var en meter derfra, drejede den skarpt til venstre. Der var øjenkontakt undervejs, da løven gik frem mod bilen. Vi sad helt stille og jeg tror vi var flere der tænkte: ”Hopper den op, eller…?” Enestående oplevelse.”

”På vej hjemad mod campen så vi først en stor gruppe giraffer i forskellige størrelser, der var i gang med at spise af akacietræerne. Lidt derfra stod to hangiraffer tæt op ad hinanden i bredstående stilling. De holdt pause i en ”magtkamp” om at være dominerende han. Så begyndte de igen at slynge halsene imod hinanden. Det så voldsomt ud, men samtidig var der noget graciøst over optrinnet. I deres fight var det som om de dansede omkring hinanden, og de nåede at dreje en hel omgang, inden vi fortsatte kørslen.”

”Vi genoptog ”jagten” på løvegruppen og fandt dem. Et par hunner og unger i forskellige størrelser, de yngste omkring 3- 4 mdr. gamle. De gik rundt, da vi kom frem og de så mætte ud. Vi flyttede bilen og var så heldige at se dem drikke ved et vandhul. Ungerne begyndte at lege lige foran bilen, inden de fulgte efter de voksne og forsvandt ind i buskadset på en stenet skråning.”

”Turen fortsatte og som surprise var der arrangeret bushbreakfast. Alle var vildt begejstrede. Udover en formidabel udsigt var der alt på det morgenbord, og kokkene stod klar til at lave både omeletter og pandekager.
Jeg har været på det sted tidligere, men wow for en oplevelse – endnu engang.”

”Da vi kom hjem til campen ventede endnu en wow-oplevelse. På den anden side af floden stod der en større gruppe elefanter. Nogle stod og slukkede tørsten, andre var i gang med at støvbade.”

”Også i dag var vi så heldige at løbe ind i nogle løver. Vi fulgte dem på afstand og blev lidt senere vidner til stor gensynsglæde, da de kom hen til en anden gruppe af løver, der lå og dasede. Inden vi kørte videre, fik vi også lige en løveparring med. Det er altid dramatisk, når hunnen vender sig om og snerrer ad hannen, for så kort efter at ligge og rulle rundt på ryggen.”

”I dag har vi været på besøg i en masailandsby. Vi fik en fin modtagelse af en ung masai, der gav os informationer om masaiernes levevis. Derefter kom en række kvinder dansende, mens de sang. Senere var det en gruppe mænd, der tilsvarende sang og dansede. Vi blev også inviteret til at deltage, hvilket nogle enkelte modige fra vores gruppe gjorde.
Så blev vi inviteret ind i manyattaen (bosættelsen), som bestod af 25 huse beliggende i en rundkreds. Igen var der en gruppe mænd, der dansede og sang. Der blev også blæst i et horn Dette musikinstrument var lavet af hornet fra en kudu. Herefter demonstrerede de højdehop. Meget imponerende.
Vi blev også her inviteret til at være med. Jeg sprang over, men et par af de unge fyre fra vores gruppe var modige nok til at deltage. Det er hop med samlede ben fra flad fod. Imponerende så højt de bedste masaier kan hoppe. Masaierne afholder også konkurrencer, hvor de duellerer om, hvem der er bedst.
Endelig fik vi demonstreret, hvordan de laver ild med to stykker træ og vi blev inviteret indenfor i et af deres huse.
Alt i alt en rigtig spændende oplevelse der gav et lille indblik i en helt anderledes kultur.”

”Da vagten kom for at vække os, sad jeg allerede foran teltet og nød naturen vågne, mens jeg lyttede til det brusende vand i floden.
”Are you okay?” spurgte han. Om jeg er ”okay”? I den grad. Jeg nyder disse fantastiske omgivelser i fulde drag. Der er kun 2 problemer. Døgnet har kun 24 timer og viserne på uret løber alt for hurtigt rundt.”

”Efter en god eftermiddag på savannen kørte vi hjemad. Gjorde stop ved et akacietræ for at se solnedgang og nyde en sundowner og nogle chips. Dejlig overraskelse.”

”Vi kørte ud for at finde leoparden. Det lykkedes ikke. Vi så i stedet forskellige rovfugle og masser af hyæner. Lidt senere mødte vi en stor flok gnuer, der gik og græssede med elefanter i baggrunden. Masser at se på også uden leoparden.
Gnuerne småløb først til den ene side og bagefter til den anden side. Virkede meget urolige. Så fik vi øje på løverne, der lå mellem nogle buske. Det endte i kaos og en stor støvsky, da løverne angreb. Lyden af gungrende hove omgav os. Løverne lykkedes dog ikke i denne omgang.”

”Vores fly mod København blev forsinket ad to omgange. Anden gang på grund af en passager, der ikke dukkede op. Nu skulle de først ind i lastrummet og finde hans bagage, som skulle fjernes, inden vi måtte starte. Det betød, at vi mistede vores plads i startrækkefølgen og skulle afvente ny starttilladelse.
Kom afsted med en times forsinkelse. Når hjemrejsen først er i gang, vil man bare gerne hjem og fordøje alle indtrykkene.”

”Vi er dog helt klar til nye eventyr!”

I næste klumme kan du komme med førstegangsrejsende på rundrejse i Kenya.

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.