Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

En, to, tre skyd – på fotosafari

Når jeg fortæller, at jeg skal på safari i Afrika, er der mange der spørger om jeg skal på jagt. ”JA”, svarer jeg med høj og tydelig røst – på jagt efter det gode motiv!

Og netop jagten på det gode motiv skal denne klumme handle om.

Der findes masser af fremragende bøger om fotografering, og på nettet og i fotoblade kan man også hente megen god viden, - både om udstyr, billedkomposition og om det at fotografere generelt. Endvidere arrangeres der specielle fotosafarier.
Det vil jeg overhovedet ikke konkurrere med. Jeg vil prøve at give dig nogle tips og tricks i øjenhøjde i forhold til at tage kameraet med og fotografere, når du skal på safari.

Èn ting er sikkert, det er rigtig svært ikke at komme hjem med adskillige billeder, der kan fastholde dine fantastiske oplevelser på en safari. Der er motiver én masse, morgen, middag og aften.

Du behøver ikke bruge en formue på udstyr. Du kan få nogle udmærkede ferieminder med hjem fra din drømmerejse taget med en mobiltelefon. Du kan anskaffe dig et kompaktkamera med en god zoom. Det fylder og vejer ikke så meget. Alternativt kan du medbringe et spejlreflekskamera med en 300 mm zoom. Uanset hvad du vælger at fotografere med, så tag rigeligt med hukommelseskort med. Godt nok kan du grovsortere billederne undervejs, men motiverne passerer altså forbi i en lind strøm. På en 14 dages safaritur kommer vi ofte hjem med 5- 7000 fotos, efter at vi undervejs har sorteret de dårligste fra.

Noget af det allervigtigste er at kende sit udstyr. Prøv det af inden du tager af sted, så du føler dig på hjemmebane i forhold til at betjene udstyret. Motiverne er der hele tiden. Det første jeg gør, inden bilen starter ud fra lodgen på et gamedrive, er at gøre kameraet klar. Ofte er du knapt kommet uden for lodgen, før der står en flok elefanter eller en flok legesyge bavianunger er i gang med alskens spilopper. Hvis man er rigtig fotointeresseret, er det super ærgerligt at gå glip af gode motiver, fordi man ikke er klar fra starten.

Jeg har aldrig været synderlig interesseret i fugle, uanset om det var med eller uden kamera. Hold da op, det har ændret sig efter mine rejser til Afrika. Magen til fantastiske, farvestrålende fugle skal man lede længe efter. Fuglene i sig selv er spændende og at se dem i samspil med pattedyrene, f.eks. oksehakkerne er berigende.

Hvordan kommer man så hjem med nogle gode fotos af dyrene? Ja først og fremmest skal man jo få øje på dem. Godt nok er man i selskab med en dygtig chauffør og en dygtig guide, der kan hjælpe én, men der går nu også sport i selv at spotte dyrene. Min anbefaling er, at man kigger på helheden, for så er det ofte lettere at få øje på detaljen. Leoparden står nemlig sjældent i vejkanten og venter på at blive fotograferet. Man kan f.eks. prøve at kigge på græsædernes adfærd. Græsser de roligt eller er der uro i flokken, der indikerer rovdyr? Hvad med fuglene eller aberne? Udsender de advarselsskrig eller ser de afslappede ud? Er der gribbe i luften?

I starten er det selvfølgelig svært, for dyrene er godt camoufleret og kan nemt falde i ét med omgivelserne, men øvelse gør mester!

Når nogen har spottet et dyr, deler man det med de andre i bilen. Det er en god ide f.eks. at bruge urskiven som pejlemærke, for det man deler med de andre. Hvis man siger løver kl. 1, betyder det at løverne er lige skråt til højre i forhold til bilens kørselsretning. Kl. 6 er således bagved bilen. Endvidere er det en god ide at placere dyrene i retningen ”frem – tilbage” i forhold til et træ, en sten eller lignende. Intet er mere frustrerende end at være den eneste i bilen, der ikke kan få øje på det pågældende dyr, så præcision er en dyd. ”Leopard til venstre for træet”, er således en stort set ubrugelig information.

Bevæg dig med omtanke i bilen, selv små rystelser er irriterende for den, der forsøger at få et godt motiv med hjem. Ligeledes er en hånd eller et hoved på et foto irriterende, fordi nogen går ind foran ens kamera. Lav ikke unødig støj, det kan skræmme dyrene. Kort sagt respekter både dyrene og dine medrejsende, så alle får en sublim oplevelse.

Variér den vinkel du fotograferer fra. Tag både billeder oppefra, når I står op i bilen på gamedrive og supplér med nogle skud gennem vinduerne, så du også har billeder med hjem i øjenhøjde.

Som sagt er der masser af motiver at skyde løs på, hvad enten du er til blomster- eller dyrebilleder og hvad enten, du er til pattedyr, fugle, krokodiller eller landskabsbilleder. Husk at spørge om lov, hvis du fotograferer mennesker.

Pas på udstyret undervejs. Der kan være ret så støvet på de afrikanske veje, og som tidligere nævnt, medbring rigelig med hukommelseskort til kameraet og skyd løs. Det koster kun sorteringsarbejdet bagefter.

Herfra er der kun at ønske god jagt på de flotte motiver og sige en, to, tre SKYD!


En, to, tre skyd – på fotosafari

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.

_sn_a, _sn_m, _sn_n - 1 år

(Ingen info)