Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Når turen skal evalueres - der er flere måder


For de fleste vil en rejse til Afrika være noget, der skal spares op til. De fleste vil også efterstående sætte sig ned og vurdere, om de synes de fik ”fuld valuta for pengene”. Måske afsluttes turen med nogle dages badeferie fx ved Det Indiske Ocean, hvor safarien fordøjes inden hjemrejsen til Danmark og evalueringen så småt påbegyndes. Én af flere muligheder for at evaluere turen kommer senere med spørgeskemaet fra rejsebureauet.

Det kan også være, at du selv har sat nogle succeskriterier op for turen, fx at se ”The Big Five” – løve, bøffel, elefant, næsehorn og leopard, at nå til toppen af Mount Kilimanjaro eller at se en gepard løbe en Thomsongazelle op.

Dine venner og arbejdskolleger vil sandsynligvis også spørge ind til turen, for det er stadigvæk de færreste forundt at opleve Afrika, selvom en del har fået opfyldt deres drøm. Det vil give dig en god anledning til at tænke turen igennem og vælge oplevelser ud, når du skal fortælle.

Som jeg skrev i sidste måneds klumme ”Drømmen er Afrika - hvad skal jeg vælge?” giver rejser til Afrika mulighed for på én gang storslåede, fantastiske, betagende, rørende og unikke oplevelser, der vil leve videre som minder for livet. Der vil således være rigtig mange oplevelser at vælge imellem, når du skal fortælle andre om turen.

En god måde at fastholde de mange indtryk og oplevelser på undervejs, er ved at skrive dagbog. Det giver dels muligheden for ved dagens slutning at gøre status, dels oplever du tingene igen, når du skriver det ned i din dagbog. Jeg skriver altid selv dagbog, når jeg er i Afrika, det er simpelthen et uundværligt hjælpemiddel til at holde styr på oplevelser og dage. Når man så kommer hjem og læser i sin dagbog, ja, så er det som at være der igen. Man oplever, om man så må sige, turen flere gange.
I klumme nr. 3 bragte jeg uddrag af min egen dagbog og lignende oplevelser vil jeg dele med dig ved en senere lejlighed.

På mine egne ture har vi indført det vi kalder ”Dagens oplevelse”, som går ud på at evaluere den enkelte dag. Når vi kommer hjem til lodgen efter dagens sidste game drive, sætter vi os ved bålet og nyder en kold Tusker - Kenya’s nationaløl – til at skylle safaristøvet ned med. (En Tusker er for øvrigt også betegnelsen for en gammel hanelefant, illustreret på flaskens etikette). Mens vi sidder dér og nyder den varmende ild, tager vi en runde, hvor vi hver især fortæller de andre i gruppen, hvilken af dagens oplevelser, der var den største for os.
Det pudsige er, at det sjældent er den samme oplevelse, der bliver nævnt. For én har det været nærkontakten med løverne og deres bytte, for en anden har det været besøget hos Masaierne, for en tredje har det været solnedgangen, og for en fjerde har det måske været den betagende udsigt, antallet af gnuer eller de frisklavede pandekager og omeletterne til morgenmaden på savannen.

”Dagens oplevelse” er en god måde at genopleve dagen på, og ofte oplever vi, at deltagerne har flere kandidater til dagens oplevelse, som de vakler imellem.

Maden indgår ofte også, når rejsende evaluerer deres tur til Afrika. Som regel er det en buffet med flere slags kød, fisk, suppe, grøntsager, pasta, ris, ost, frugt og dessert. Det hører selvfølgelig med til historien, at mange ting laves på en afrikansk inspireret måde, fx med grøntsager og kød i en sovs, søde kager og søde desserter. Også på det kulinariske område er der således mulighed for at få nye og anderledes oplevelser.
En kok der står og laver din omelet eller vender din pandekage i luften, mens du skænker et glas friskpresset juice, det er da ren forkælelse.

Fristelserne er mange, så det er nok de færreste, der går sultne i seng eller taber sig på en safaritur til Afrika.
Velbekomme!


Når turen skal evalueres - der er flere måder

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.

_sn_a, _sn_m, _sn_n - 1 år

(Ingen info)