Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Privat safari i Kenya (2014)

Både i klummen ”Tilbage til Kenya (2008)” og i klummen ”Kenya på grupperejse (2011)” fortalte jeg dels om mine anstrengelser for at få venner eller familie gjort interesseret i at rejse til Afrika på safari, så vi kunne tage på en privat safari, dels om de mange fordele ved den private safari, hvor man kan sætte sit eget fodaftryk på rejsen. Nogle gange har det været sværere end andre gange.

I 2012 faldt en stor, rund, sød appelsin dog ned i min turban. Nogle af mine venner blev så begejstrede over en fotobog og en lille film, jeg havde lavet om vores tur i 2011, at de kom og spurgte, om vi mon gad vise dem Kenya? Om vi gjorde? Min søn (Mads) og jeg gik i gang med at strikke et oplæg sammen, som bød på følgende rute: Nairobi – Aberdare – Samburu – Lake Naivasha – Lake Nakuru – Masai Mara – Nairobi. Af hensyn til os selv så vi også så noget nyt, havde vi krydret turen med en overnatning på trætophotellet The Ark og et gensyn med Mara Serena Lodge, som vi senest besøgte i 2008.

Da vores venner så oplægget var deres største bekymring, om Mads og jeg selv nu ville komme til at kede os for meget, fordi vi havde oplevet det meste før. Det faldt os ikke svært at berolige dem, for vi bliver aldrig træt af Kenya. Ikke at alle ture skal gå til Kenya, f.eks. har vi både talt om safari i Tanzania og gorillaer i Uganda, som fremtidige rejsemål, men vi elsker f.eks. at komme til Samburu, denne lidt oversete perle af en halvørken mod nord. Vejen nordpå er blevet ganske god, så det er ikke uoverkommeligt at køre derop.

Samburu, dette knastørre landskab med livsnerven, den brune flod, der trækker et grønt spor igennem det barske, men utroligt smukke landskab, byder på flere dyrearter, som man ikke lige møder i det øvrige Kenya, f.eks. Grevy’s zebra, netgiraffen, Gerenukken, somalistrudsen og gribbeperlehønen.

Hertil kommer en masse af de andre velkendte Afrikadyr, ikke mindst store flokke af elefanter, som man kan komme utrolig tæt på i Samburu.

At stå i safaribilen med tilbageholdt åndedræt, og betragte disse grå kæmper, der i adstadigt tempo og næsten lydløst går og spiser få meter fra bilen, det bliver jeg aldrig træt af.

Masai Mara er tilsvarende et must for os. De endeløse græssletter med det fantastiske lys morgen og aften, det er ren afslapning for sjælen. (Her burde folk sendes hen på rekreation). Når man så tilføjer dette unikke landskab en masse fantastiske dyr i både antal og artsvariation samt en masse farvestrålende fugle, ja så nærmer man sig følelsen af, at dette er Paradis. Der er mange gode lodges i Masai Mara. Det der lige løfter Mara Serena Lodge et trin op i vores bevidsthed er beliggenheden. Der er en formidabel udsigt ud over savannen med de hundredtusindvis af gnuer, zebraer og andre græsædere. Dertil kommer en skøn eksotisk have med masser af spændende blomster og træer samt dyr som klippegrævling, zebramangust og agam lige uden for døren. Et eldorado for den fotointeresserede.

Tilbage til planlægningen. Ud over at lave et ruteforslag, kom vi med et bud på lodges/ camps. Med til en rigtig safari hører nemlig den oplevelse det er, at sove i telt. Vi taler ikke om et lille festivaltelt, men store rummelige telte, hvor der både er plads til et par senge, et bad og et toilet. At ligge i sengen under myggenettet og lytte til nattens lyde, det er en stor oplevelse. Underholdningen kan være alt fra cikadernes sang over løvens dybe brølen til zebraens dødsskrig. Så tæt på og alligevel ikke, der er jo en teltvæg imellem. Fig Tree og Ashnil i Masai Mara og Ashnil i Samburu er eksempler på teltcamps. Fremragende beliggenhed og rigtig intense overnatninger.

Endelig ønskede vi at få Geoffrey som chauffør og guide på vores private safari. Turen var 2 år undervejs, fra vi startede planlægningen til vi mødtes i Kastrup lufthavn i slutningen af juli 2014 til en 14 dages rejse. Alt gik op i en højere enhed, dvs. der var lige et uvejr med torden og kraftig regn over Amsterdam, der forsinkede os så meget, at vi missede flyet videre til Nairobi.

Vi nåede derfor aldrig frem til The Ark, så den oplevelse har vi stadig til gode. Til gengæld fik vi prøvet et nyt hotel i Nairobi.

Resten af turen forløb helt efter planen og vi havde masser af fantastiske oplevelser og enestående øjeblikke. For første gang så vi Afrikansk vildhund, vi så en gigantisk flok af Grevy’s zebra, vi så ”The Big Five” igen- igen og vi så en rigtig flodkrydsning med gnuer og krokodiller i infight, men mere herom en anden gang.

For dig der endnu har din første tur til gode, har jeg lavet en lille inspirationsfilm om det at tage på safari. Den kan du se på informationsmøderne, så skynd dig med din tilmelding!

Privat safari i Kenya (2014)

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.