Africa Tours CSS Sprite
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Safari fra KBC (3)

Medbragt morgenmad
Ny skøn morgen med tiltagende lys og fuglenes morgensang, der ledsagede mig til receptionen i selskab med vagten. Kl. 06:15 gik bommen op og vi kørte ud for at finde løver, som vi ikke lykkedes med i går.
Undervejs så jeg for første gang på alle mine mange rejser en sovende elefant. Den lå på siden og sov. Troede et kort øjeblik at den var død, men så kom der lidt bevægelse af halen, det ene øre og snablen.

Det lykkedes at finde en større gruppe løver, der lå på nogle klipper på en skråning. Vores udfordring var, at der mellem os og løverne var en slugt, som vi ikke kunne forcere, selvom vi kørte i en firhjulstrækker. Vi måtte derfor hele vejen udenom og tilbage. Da vi nåede frem, var en del af løverne forsvundet ind i buskene.
Der lå to hunløver fremme på klipperne og inde i buskene kunne vi både se nogle unger og yderligere et par voksne hunner.
Vi blev holdende et stykke tid, for at se om ungerne ville komme frem. Det skete ikke og vi besluttede at køre videre. Da vi var på vej væk, fik vi øje på nogle elefanter med unger, der kom gående på højdedraget med kurs mod løverne. Vendte derfor om for at se, om der kom en konfrontation mellem elefanter og løver. Løverne blev liggende i buskene og elefanterne passerede uden at der skete noget.

Det var blevet tid til at indtage den medbragte morgenmad. Det skete med den skønneste udsigt til zebraer, topier og elefanter. Efter morgenmad ledte vi efter leopard men forgæves. Under vores søgen kom vi forbi en meget stor gruppe hyæner og et par sjakaler, der var i gang med en død flodhest. Sjakalerne havde svært ved at komme til og hyænerne skændtes højlydt og bravt om det store ådsel. Flere hyæner kravlede halvvejs ind i maven på det store dyr for at få en bid.

Klokken var lidt over et, da jeg satte mig til rette ved frokostbordet på plænen foran restauranten på Karen Blixen Camp. Samtidig med at jeg kiggede på menukortet, kunne jeg følge med i livet på den anden side af floden. I dag var det en større flok giraffer, der var kommet til. På et tidspunkt var der to giraffer, der stod side om side og slyngede hovederne mod hinanden. Det ligner en graciøs leg med de lange halse, men det er i realiteten en kamp om at være den dominerende han i flokken.
Efter frokost var der tid til afslapning foran mit telt og opladning til eftermiddagens oplevelser. En dejlig solrig dag, så jeg besluttede at lade regnjakken blive hjemme.

Regnen kommer
Kørte ud for at finde den leopard, som andre så ryggen og halespidsen af tidligere i dag, inden den forsvandt i noget buskads.
Noget af det første vi så, da vi kom ud på savannen, var to gnuer, som havde gang i en drabelig magtkamp, hvor de med bøjede hoveder knaldede hornene sammen, og forsøgte at skubbe hinanden baglæns.
Leoparden lykkedes det desværre ikke at finde, og min forudsigelse om ingen regn holdt slet ikke stik. Efter ca. 1½ time trak det sammen med tunge sorte skyer fra alle sider og lige pludselig åbnede himmelens sluser sig.
Vi blev nødt til at stoppe og rulle ”gardinerne” ned i den side af bilen, hvor vinden kom fra. Desuden lånte jeg en poncho i bilen, så jeg ikke blev alt for våd.
Vi fortsatte og kort efter fik vi øje på en gruppe løver, der lå og skuttede sig i regnen. Nu sluttede bulder, brag og lysglimt sig til regnen. Løverne så alt andet end fornøjede ud.

Efter nogen tid begyndte regnen at stilne af og samtidig begyndte løverne at røre på sig. Da de gik ind imellem nogle buske, kørte vi om på den anden side af buskene og så dem komme ud og lægge sig og slappe af, mens de små unger løb rundt og legede. Der var åbenbart noget krudt, der skulle brændes af.
Løverne fortsatte ind i et andet buskads og igen kørte vi om på den anden side, idet vi satsede på, at de igen ville komme ud. Vores plan lykkedes til fulde og regnen var nu stilnet helt af.
Hunløverne lagde sig ned og slappede af. Nogle af de mindste unger begyndte at die, andre vaskede sig og så var der en lille nysgerrig unge, der gik på opdagelse. Den startede med at klatre rundt på en væltet, regnvåd træstamme, hvorfra den var ved at falde ned. Derefter kom den forsigtigt nærmere for at kigge på vores bil.

Da mørket faldt på, kørte vi hjemad ledsaget af lysglimt fra lyn hele vejen. Der faldt dog ikke mere regn den aften.

Løver tager flugten
Er blevet vant til at stå op kl. 05, så det har jeg bibeholdt, selvom vi i dag kører lidt senere ud. Det giver dels lidt mere tid til at nyde en kop varm te, dels at lytte til fuglenes første pip og fløjt.

På ny en smuk morgen på savannen. Solens røde, orange og gule nuancer. Den store bøffelflok, de gryntende gnuer og hyænerne der lå og sov rundt omkring.

Da vi havde kørt et stykke tid og var kommet langt væk hjemmefra, fik vi en melding over radioen om, at Acasia-løveflokken var blevet set. Vi lavede en U-vending og farten på bilen blev sat betydeligt op. Næsten tilbage på campen fik vi øje på løverne, der var ved at krydse vejen til den lille by Mara Rianda.
En større zebraflok, et par hyæner og en sjakalfamilie holdt vagtsomt øje – klar til at tage flugten.

Vi placerede bilen, så løverne så ud til at have kurs direkte henimod os – og det havde de…
Imponerende at se 9 løver komme gående i gåsegang direkte henimod den bil man sidder i. Løverne stoppede op, kiggede sig omkring og så på de nervøse zebraer, der tog flugten. Løverne lagde sig ned, den ene lige foran vores bil.
Et par giraffer stod i baggrunden og betragtede sceneriet med stoisk ro.
Så kom en halv snes bøfler gående. Da de fik øje på løverne, begyndte de at løbe henimod dem og satte jagten ind. Løverne tog benene på nakken og flygtede ned mod et område med en masse buske. Enestående oplevelse.

Bush breakfast med mere…
Vi fortsatte videre og kom tæt på en gepard, der lå og hvilede sig i det halvhøje græs. Derfra kørte vi hen til formiddagens sidste oplevelse – bush breakfast. Kokken stod klar til at lave omeletter og pandekager, mens tjeneren stod klar til at bistå med kaffe, te, juice, yoghurt, brød, pølser, baked beans, frugt etc.
Forkælelse og smukkeste udsigt til savannen og bjergene i baggrunden.

Tilbragte første del af eftermiddagen med en gang massage og afslapning foran teltet. Ikke ringe at sidde i solskin og kigge udover Mara floden og lytte til flodhestene, når man lige har fået en besked om, at der hjemme i Danmark er 10 grader, regnbyger og blæst.
Senere kørte vi ud og så på en større flok af de graciøse giraffer, der majestætisk bevægede sig rundt og nippede af akacietræernes grønne blade. Dernæst fulgte en afslappet løveflok, der indtog alle mulige og umulige sovestillinger, inden vi sluttede dagen af ved en hule med hyæner i alle aldre. Den mest nysgerrige af ungerne kom helt tæt på bilen ad flere omgange og gav sig blandt andet til at tygge på én af bilens stænklapper.

Alle sanser er i brug
Gik tidligt i seng i går. Dejligt med et par timers ekstra søvn. Det giver ny energi til at spotte leoparden en sidste gang, inden vores safari slutter.
Dagen starter dog med en kop varm te og en småkage, inden vi kører ud fra campen. Kiggede op mod himmelen, da jeg kom ud af teltet. Et flot syn med i tusindvis af lysende stjerner.

På turen fra mit telt til receptionen gik jeg lige bagved vagten. Han havde gummistøvler på, hvilket gav god mening efter nattens regn. Der var både vådt og lidt blødt på stierne. Enkelte pytter dukkede også op i skæret af lyskeglen fra hans lommelygte.

Som jeg gik der og lyttede til lyden af lidt for store gummistøvler, faldt alle brikker på plads i forhold til, hvorfor jeg elsker Afrika.
Alle sanser er i spil. Lyden af gummistøvler og fuglesang. Duften af buske og træer. Synet af stjernerne på morgenhimlen over mig. Følelsen af ubekymrethed, som jeg gik der bag vagten. Alle eventuelle farer syntes under kontrol.
Jeg var i balance med omgivelserne og skulle bare suge til mig og NYDE.

Solen var så småt på vej op over savannen. Horisonten fortabte sig i morgendis. Nogle løver lå og slappede af i noget buskads. Masaihyrderne var ved at flytte deres køer til et nyt græsningsområde, så vores guide ringede til rangerne og fortalte om løverne. Rangerne sørgede for større afstand til løverne, så der ikke opstod en konflikt.

Vi fortsatte og så mange dyr undervejs. Vi så dog hverken leopard eller de 5 hanløver, vi var på udkig efter. Da vi spiste morgenmad, måtte vi skærpe opmærksomheden for en gruppe på en halv snes elefanter havde sat kurs mod os. De valgte dog at justere kursen og gik udenom, så vi kunne gøre vores morgenmåltid færdigt.
Hele dagen bød i øvrigt på både mange elefanter og giraffer.

Hjemrejse
I dag er hjemrejsedag, så jeg sov lidt længere og spiste morgenmad i campen. Derefter pakning og bad inden et sidste kort gamedrive frem mod airstrippen og den lange rejse tilbage til Danmark. For at gøre hjemrejsen lidt mindre trættende og for lige at få lidt tid til at fordøje alle indtrykkene, sluttede jeg turen af med en overnatning i Nairobi.
Afrejse næste morgen via Amsterdam med hjemkomst til København først på aftenen efter endnu en uforglemmelig rejse til det afrikanske kontinent og vidunderlige Karen Blixen Camp.

Jeg må tilbage.

Prøv det. Det kan varmt anbefales.

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.