Africa Tours CSS Sprite
Telefon 8873 4000
Mandag - fredag kl. 10:00 - 14:00

Dagbogsblade (9)

Jeg hylder altid teltoplevelsen på en safari. Det kan være et mindre telt, som fx på Adventure rejser eller det kan være mere komfortable telte med fast gulv, bad og toilet. Det er ikke så afgørende for oplevelsen. Det afgørende er teltvæggen af kanvas, som tillader både lys og lyde at slippe igennem. Der er intet som nattens lyde fra savannen, når man ligger i sin seng, det første morgenlys der anes udenfor eller lyden af aber, der hopper rundt på taget.

I denne klumme har jeg plukket lidt fra min dagbog, der sætter flere ord på den oplevelse, det er at bo i telt, når man er på safari.

Botswana Adventure
”Vi er denne gang taget til det sydlige Afrika – nærmere bestemt Botswana. Vi er i juli måned. I morges da jeg vågnede, lå jeg i fosterstilling helt nede i min sovepose. Det har været hunde hamrende koldt i nat og jeg har frosset. Jeg var nødt til at trække det ekstra tæppe godt op om ørene for at holde varmen. Jeg havde læst om det i de praktiske informationer inden afrejse, men havde nok tænkt – ja, ja, men det er jo Afrika, så hvor koldt kan der være?
Efter tidlig morgenmad satte vi kursen mod Okavango-deltaet, hvor vi skulle sejle i Mokoros. Øj, øj, hvor der også var koldt i den åbne safaribil. Godt at jeg både havde taget vanter og halstørklæde på, ligesom tæppet i bilen blev taget i brug.”

”På denne tur sover vi i mindre telte. Jeg elsker teltoplevelsen uanset teltets størrelse. Man føler sig i et med naturen, blandt andet fordi nattens lyde går så fint igennem væggene. Er man usikker på om man vågner af sig selv tidligt næste morgen, når en ny safaridag starter, kan man altid bestille vækning. Det foregår ved at én af vagterne kommer forbi og siger ”Good morning”. Ligesom med løvens brøl eller hyænens tuden, går også vagtens ”Good morning” fint igennem teltvæggen. En behagelig måde at vågne på.
I morges var vækningen imidlertid ganske ubehagelig. Én af de andre gæster havde taget sin mobiltelefon i brug som vækkeur. Ganske rædselsfuldt. Ikke blot nogle få ring – diskret. Nej, en hel fanfare, eller var det en symfoni? Ikke nok med det. Vedkommende sov tungt, så musikstykket – eller hvad det nu var – blev afspillet flere gange. Det er hærværk – og totalt misforstået.”

”Vores telte er slået op et par kilometer fra Victoria Falls vandfaldene på grænsen mellem Zimbabwe og Zambia. Jeg vågnede midt i nat ved lyden af et tog, der fløjtede højt og gennemtrængende. Efterfølgende sov jeg meget let og i min overfladiske søvn fornemmede jeg, at det regnede udenfor. Det kunne høres mod teltdugen. Kl. 5 – i bælgravende mørke – lynede jeg op for at se, hvor meget det regnede. Overhovedet ikke. Det var lyden af de mange millioner liter vand, der konstant vælter ud over kanten ved vandfaldet, der snød mig. Vandfaldene kan altså høres flere kilometer væk. Glæder mig til at komme ud og se det hele fra landjorden senere i dag. Jeg er sikker på at Victoria Falls lever op til sit tilnavn, Mosi oa Tunya – ”røgen der tordner”.”

”Efter et par oplevelsesrige dage i byen Victoria Falls, er det blevet tid til at pakke lejren sammen og drage videre. Først skal vi dog lige have lidt morgenmad. Da et par af de andre deltagere kommer frem fra deres telte, er de noget misfornøjede fordi de i nattens løb har reddet sig en del myggestik. Selv er vi meget tilfredse med ikke at have fået et eneste stik. Vi brugte så også lige en ½ time ekstra i går aftes på at gå på myggejagt inde i vores telte, inden vi gik til ro.”

”Klokken er lidt over halv seks om morgenen og lejren begynder så småt at vågne. Det er stadig bælgmørkt, men i titusindvis af stjerner lyser godt op på den afrikanske nattehimmel og ses tydeligt funkle på den sorte baggrund, hvis man giver sig tid til at kigge op.
En god lygte er et absolut MUST, når man skal finde hen til toilettet og samtidig orientere sig 360 grader rundt, at der ikke lige er vilde dyr på besøg. Derfor er frugt i teltene også strengt forbudt. Det kan tiltrække elefanter og de fylder en del i et tomandstelt, hvis de skulle få lyst til æbler, bananer eller appelsiner.”

Teltoplevelser i Kenya
Som sagt hylder jeg teltoplevelsen, fordi den giver mig følelsen af at være i helt tæt kontakt med naturen.
Teltoplevelsen fås ikke kun i de mindre telte, der kan minde én om spejdertiden. I Kenya har jeg efterhånden været på en del telt camps, som har to fælles træk. For det første er det store, velindrettede telte med en rigtig seng, eget toilet og eget bad. For det andet har de alle en fantastisk beliggenhed med naturen som nærmeste nabo og ofte med udsigt til den nærliggende flod, hvor der kommer dyr for at drikke. Fx ligger Karen Blixen Camp, Ashnil Mara, Ashnil Samburu og Fig Tree alle tæt på floden.
Der kan så være variationer i størrelsen af camps og i indretningen af teltene. I nogle camps kommer vandet til bruseren fra en ophængt vandsæk, i andre camps kan man stå under bruseren og kigge op i den afrikanske nattehimmel på alle stjernerne. Hver camp sin charme.

Nogle telt camps flyttes rundt i løbet af året afhængig af dyrelivet. Fx er der i Tanzania telt camps, der placeres, så de følger den store gnu- og zebravandring.

”Efter ankomst til campen med fugtig velkomstklud, kølig drink og diverse praktiske informationer, blev vi fulgt til vores telt, som lå lige ned til floden med en større gruppe flodheste. Her fik vi en grundig gennemgang af alt fra lys og vand til opladningsmuligheder og sæber.
Da vi trådte ind i teltet, fik vi bare en wow- oplevelse. Er vi grever eller baroner? Hvordan har vi gjort os fortjent til denne forkælelse? Morgensko- og kåber, udendørs bad, frisk frugt, personligt velkomstbrev, fantastisk udsigt og fuglefløjt gennem teltdugen.
Da vores telt steward var gået, satte vi os ned i en safaristol på terrassen og nød det hele i fulde drag.”

”Vi nåede frem til Ashnil Samburu Camp i tide til en god frokost. Bagefter slappede vi af foran det dejlige telt, der ligger med frit udsyn til Ewaso Nyiro floden (den brune flod). Vi sad der og kiggede ud over floden mod en mindre gruppe impalaer på den anden side, da min søn fik øje på nogle elefanter, der nærmede sig. De var i gang med at spise, mens de bevægede sig fremad. De kom nærmere og nærmere. Jeg gjorde mit kamera klar.
At sidde dér foran sit telt og se elefanterne passerer forbi på den anden side af det tynde trådhegn i en afstand af bare 10- 15 meter var en virkelig stor oplevelse. Vi var derfor helt ”høje”, da vi senere på eftermiddagen kørte ud på gamedrive.”

”Et par bavianer sad i de høje træer bag vores telt på Fig Tree Camp. Vi sad foran teltet og kiggede ned på en krokodille på flodbrinken på den anden side af floden. Pludselig lød der en dump lyd bag os. En af bavianer var hoppet ned og sad nu oven på teltet. Vi skyndte os at lyne ned, så teltet var lukket til. Man ved aldrig med aber. De er lynhurtige og efter at have talt med et ungt par i Samburu, der havde prøvet at have to aber indenfor i teltet, tager vi ingen chancer. De endevendte det meste. Rodede i tasker, åd af tandpastaen osv. Det skal vi ikke nyde noget af.
Bor man et sted med aber, er det derfor en god ide at holde teltet lukket, når man er der og huske at låse af, når man går derfra. Nogle steder har aberne nemlig lært sig at lyne lynlåsen op.”

”Det er første gang vi prøver at bo på Ashnil Mara Camp, som ligger centralt i Masai Mara. Vi har ikke fået et telt med direkte flodudsigt, men det ødelægger nu ikke den gode stemning. Som vi ligger der i den store daybed på terrassen foran teltet, er der masser at se på. Sommerfuglene danser i zig-zag henover græsset, og fuglene i buskene synger for os. Vi bor i telt og ude midt i alle naturoplevelserne. Det kan ikke være meget bedre.”

”Har sovet uroligt i nat. Fra min seng inde i teltet, har jeg tydeligt kunnet høre vandets brusen i floden og gryntene fra flodhestene lidt længere henne. I det fjerne har der også været løvebrøl. Kl. lidt i halv fem hoppede jeg i tøjet og satte mig udenfor for at nyde det hele. Lydene, duftene og den sorte himmel med alle stjernerne. Lige så langsomt vågner naturen. Det første svage lys, den første fugl, frøerne. Efter en god halv time kommer vagten forbi for at vække os. Han spørger lidt bekymret ”Are you okay?” Jeg er i den grad okay og klar til nye oplevelser på savannen.”

Afrunding
”Drømte om nature walk, elefanter, antiloper og andre dyr, da jeg vågnede ved, at det bankede på min dør. Min søn stod udenfor og ville have mig med ned til morgenmad. Har haft en fantastisk tur med masser af oplevelser. Er helt fyldt op med indtryk. For første gang på denne safari har jeg sovet over mig, men det var så heller ikke en overnatning i telt, hvor lydene går så fint igennem teltvæggen.”

Du skulle unde dig selv teltoplevelsen, når du planlægger din næste safari. Det gør hele oplevelsen mere intens og ekstra mindeværdig.

Det ER bare fantastisk!

Vind 4 billetter til
Ree Park Safari

Vi trækker en vinder hver måned blandt alle, der tilmelder sig vores nyhedsbreve.

Footer-formular

Denne hjemmeside bruger cookies for at fungere, til brug for trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at målrette markedsføring. Ved at bruge vores side accepterer du brug af cookies til disse formål.
Information
Funktionalitet
Statistik
Marketing

Hvad er cookies?

En cookie er en fil, som browseren lægger på din computer. Den gør det muligt at genkende din computer, og huske valg du tidligere har truffet på hjemmesiden. En cookie kan ikke sprede computervirus eller andre skadelige programmer. Cookies sletter sig selv efter et vist antal måneder (kan variere), men de fornyes efter hvert besøg. Cookien kan ikke se, hvem du er, hvad du hedder, hvor du bor eller om computeren bruges af en eller flere personer. Hvis du giver personlige oplysninger til en hjemmeside, så kan en cookie dog anvendes til at huske dig til næste gang du besøger hjemmesiden.

Hjemmeside

ASPSESSIONID# - Slettes når browseren lukkes

Hjemmesiden bruger denne cookie til at identificere den besøgende, på tværs af sider, under besøget.

cookieSafe - 6 måneder

Indeholder en sikker kopi af udvalgte 3. parts cookies, så de ikke går tabt, hvis de bliver fjernet af browseren.

Cookie-indstillinger

cookiebar - 6 måneder

Bruges til at huske de valg der tages under Cookie-indstillinger, samt om betingelser er blevet accepteret.

Zopim Chat

__zlcmid - 1 år

Live chat widget sets the cookies to store the Zopim Live Chat ID used to identify a device across visits.

Google Analytics

_ga - 2 år

Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.

_gid - Slettes når browseren lukkes

Denne cookie bruges til at spore, hvor lang tid den besøgende bruger på hjemmesiden.

_gat - 1 dag

Bruges til at reducere mængden af forespørgsler til Google

collect - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at sende data til Google Analytics om den besøgendes enhed og adværd. Sporer den besøgende på tværs af enheder og marketingskanaler.

Facebook Pixel

_fbp, fr, tr, datr, lu, c_user, fr, xs, p, presence, act, sub, sb - op til 2 år

Facebook-cookies oprettes, når du har været på Facebook og besøger vores hjemmeside. Dette gør det muligt for Facebook at tilpasse mulige annoncer eller indlæg baseret på din browseradfærd. Alle cookies foruden datr (2 år), lu (2 år) udløber efter sessionafslutning. Denne cookie bliver brugt til at målrette annoncer på Facebook.

Google Adwords

ads/ga-audiences - Slettes når browseren lukkes

Anvendes af Google AdWords til at vise annoncer for besøgende, der sandsynligvis vil være interesseret, baseret på den besøgendes onlineadfærd på tværs af hjemmesider.

ads/user-lists/# - Slettes når browseren lukkes

Ukendt.

Google Adsense

_gcl_au - 3 måneder

Benyttes af Google Adsense til at eksperimentere med effektiviteten af deres annoncer. Disse finder sted på alle hjemmesider der benytter Google Adsense.

Google Doubleclick

test_cookie - Slettes når browseren lukkes

Bruges til at tjekke om browseren understøtter cookies.

IDE - 2 år

Anvendes til at registrere og rapportere om hjemmesidebrugerens handlinger efter at have set eller klikket på en af annoncørens annoncer. Formålet er at måle effekten af en annonce samt at målrette annoncer til brugeren.

Microsoft Bing

_uetsid, _uetsid_exp, _uetvid, _uetvid_exp - 1 dag / Vedholdende

A Microsoft Bing Universal Event Tracking cookie for recommendation purposes.

Sleeknote

SNC - 2 år

Benyttes til at tracke anonym data til statistik for overordnet brug af Sleeknote samt individuelle events på boksene.

SNS - Slettes når browseren lukkes

Oprettes/opdateres ved hvert besøg. Bruges til at adskille tilmeldte brugere af formular.

_pk_id - 2 år

Oprettes ved hvert besøg. Bruges til at adskille brugere til statistik.

_pk_ses - Slettes når browseren lukkes

Oprettes ved hvert besøg. Benyttes under den enkelte session til at gruppere sidevisninger til statistik for bokse og visninger.

sn_global_countdown_last_reset_timestamp - Vedholdende

Sets a timestamp for when the visitor entered the website. This is used for analytical purposes on the website.